Fundacja Rozwój i Edukacja - Aktualności

Konferencja podsumowująca

W dniu 11 grudnia w szkole przy ul. Strzeleckiej w Myśliborzu, odbyło się podsumowanie uczestników staży i praktyk zawodowych we Włoszech w ramach realizowanego projektu „Edukacja bez barier” realizowanego ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+ którego pomysłodawcą i autorem była Fundacja Rozwój i Edukacja. Dzięki pomysłodawcy młodzież ZSP3 w Myśliborzu miała możliwość uczestniczenia w cztero-tygodniowych stażach we Włoszech w zawodach technik budownictwa oraz technik żywienia i organizacji usług gastronomicznych, jak również grupa nauczycieli uczących w kierunkach budowlanych i gastronomicznych miała możliwość uczestniczenia w tygodniowej wymianie doświadczeń. Podczas konferencji Wypowiedzieli się nauczyciele (Jarosław Rębiasz - przedstawiciel nauczycieli uczestniczących w wymianie). Nauczyciele podczas wymiany mieli możliwość poznania systemu oświaty wg. jakiego odbywa się kształcenie na terenie Włoch. Podczas tygodniowego wyjazdu zwiedzali szkoły branżowe tj. gastronomiczno-hotelarskie i budowlane. Podczas konferencji podsumowującej wypowiedzieli się przedstawiciele młodzieży (Zagórska Karolina, Matjaszko Sara – przedstawicie technikum gastronomicznego oraz Mateusz Owsiński, Sebastian Kępa – przedstawicie Technikum Budowlanego) podzielili się oni swoimi wrażeniami oraz przekazali słowa zadowolenia z możliwości wyjazdu.

Sprawozdania uczniów:

1.)

Dnia 05.09.2015 wyjechałam na miesięczny staż zawodowych, który odbywał się we Włoszech w Rimini. Jest to miasto typowo turystyczne i łatwo jest spotkać młodzież, która przybywa tam również na staże i praktyki zawodowe. Pracowałam na kuchni w hotelu Feretti Beach, 4 gwiazdkowym wraz z Weroniką Ostrowską. Do pracy chodziłyśmy na 8:30 a kończyłyśmy o 14:30 , zazwyczaj o tej godzinie zaczynały się sjesty (dłuższa przerwa w pracy) i większość sklepów była zamykana do około godziny 16. W kuchni przyrządzałyśmy owoce morze, takie jak: kalmary, małże, krewetki. Przeprowadzałyśmy obróbki wstępne różnych owoców i warzyw, piekłyśmy je na grillu. Szef zapisywał nam przepisy na ciasta, a następnie musiałyśmy w kolejne dni robić je same - już bez pomocy szefa. Na kuchni panowała dobra atmosfera. Każdy miał wyznaczone zadanie i nie było tam żadnego chaosu. W czasie wolnym od pracy, czyli praktycznie całe popołudnie mieliśmy dla siebie. Na początku wychodziłyśmy do miasto aby pozwiedzać i poznać dokładniej ulice i sklepy które nam się przydadzą w dalszym pobycie. Chodziliśmy również na plaże, pogoda jak najbardziej nam dopisywała + 35'C. A woda w morzu cieplutka jak w prysznicu ;) Wieczorami wybieraliśmy się na maszyny aby trochę się powygłupiać i potańczyć tak jak nam wskazuje maszyna bądź zbieraliśmy się przed hotelem i wspólnie graliśmy w różne gry, rozmawialiśmy. Czas spędzony w Rimini był fajnym okresem i doświadczeniem. Poznałam ich kulturę oraz język. Z chęcią polecałabym taki wyjazd innym uczniom bo to fajna rzecz! Poznanie coś na prawdę innego, w Polsce nie byłoby raczej możliwości aby nauczyć się obróbek wstępnych i technologicznych owoców morza. Ciężka była podróż i pierwsze dni w pracy, stres wywołany tym jak się dogadamy, jak to trzeba będzie robić ? Ale to był akurat najmniejszy problem. Bo trochę angielskiego, włoskiego i migowego, a wiadomo o co cię proszą ! :) Chodząc ulicami i rozmawiając ze znajomymi łatwo było natknąć się na jakiegoś innego praktykanta z Polski, to też podtrzymywało na duchu bo wiedzieliśmy ze nie jesteśmy tu sami :)

2.)

1.Dane:
Imię i Nazwisko: Karol Zaricki
Email:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Klasa i kierunek kształcenia: Klasa IV "Technik Żywienia i Usług Gastronomicznych"

2.Okres i Miejsce pobytu na praktyce: Praktyki odbywaliśmy przez czas 4 tygodni, we Włoszech w miejscowości Rimini. (05.09.15 - 05.10.15).

3.Instytucja przyjmująca: "Sistema Turismo" (  http://www.etnmanagement.eu/sistematurismo/?lang=en)

4.Instytucja przyjmująca (zakres działalności) - Grupa przyjmująca zorganizowała pobyt w hotelu, miejsce odbywania praktyk, oprowadzenie po ciekawych miejscach w Rimini, dwa wyjazdy do pobliskich miejscowości w celach turystycznych (San Marino,Ravena),gdy czegoś nie wiedzieliśmy w każdej chwili mogliśmy uzyskać pomoc w postaci informacji.

5.Warunki praktyk - Opinie nt. praktyk są różne ze względu na różne miejsca ich odbywania (2 osoby w 1 lokalu). Jednak w większości są to opinie pozytywne. Jeśli o mnie chodzi w czasie praktyk czułem się świetnie, nie spotkałem się z wyzyskiwaniem, wykonywaniem prac sprzątających czy chociażby zmywaniem. W moim zakładzie każdy miał przydzielone stanowisko (sprzątacz, pomywacz, kucharze) i ja jako praktykant-kucharz wykonywałem tylko prace związane z moim kierunkiem (co mnie mile zaskoczyło). Ludzie w zakładzie byli pomocni, sympatyczni i czułem że chcą mnie czegoś nauczyć, pokazać swoją kuchnie, jak oni to robią, dzięki czemu zdobyłem sporo nowych umiejętności takich jak szybsze posługiwanie się nożem, przygotowywanie potraw, nauka języka oraz przede wszystkim to czego trudno było by mi nauczyć się w Polsce tzn. Obróbka owoców morza, różnego rodzaju ryb oraz poznanie wiele rodzajów „past”.

Każda para miała przydzielonego opiekuna z którym w razie problemów w pracy moglibyśmy porozmawiać i ewentualnie rozwiązać problem (których na szczęście nie było :))

6.Warunki mieszkaniowe: Cała grupa była przydzielona do jednego hotelu, w którym również przebywały inne grupy Polaków odbywające praktykę dzięki czemu było zdecydowanie „raźniej” . Warunki hotelu w moim odczuciu oceniam bardzo pozytywnie (hotel posiada basen oraz windę, stołować mogliśmy się na miejscu, warunki jeśli chodzi o czystość również super (każdego dnia sprzątany pokój, hol, schody itp.). Wygodne było również samo umiejscowienie hotelu , ponieważ od plaży dzieliły nas 2 przejścia przez pasy ,w pobliżu mieliśmy urokliwy park, a idąc w innym kierunku różnego rodzaju rozrywki(kluby, salony gier itp.)

Adres hotelu:   http://www.hotelbengasi.com/

7.Życie poza pracą/rozrywki – Najlepiej jest tam jechać w sezonie, ewentualnie krótko po, później większość rozrywek się kończy (nasza grupa się jeszcze na nie załapała ;) .

A) od godziny ok 18:00 do 1:00 trwały imprezy na plaży. Wygląda to w ten sposób że ok 60m od morza stoi budka z której gra muzyka( można w niej również kupić drinki, z czego osobiście nie korzystałem) a ludzie dookoła tańcują :).

B) Kolejna rozrywka nocna, tym razem na mieście to zdecydowanie „dyskoteki” zaczynały się najczęściej o 00:00 a kończyły 4:00.

C) W wolnych chwilach możemy pozwiedzać ciekawe miejsca, skosztować „innego” jedzenia poza hotelem czy pracą lub np. wyciszyć się w którymś z parków (z tego co pamiętam w Rimini są trzy większe i kilka mniejszych).

D) Jeśli ktoś uprawia sport to w mieście nie brakuje przyrządów do treningu. Miejskie siłownie (street workout) do treningu na wolnym powietrzu znajdują się w parkach, na plaży a nawet w centrum miast (sam często korzystałem z siłowni umiejscowionej w środku większego ronda).

Natomiast jeśli komuś zależy na bardziej „profesjonalnych' treningach w Rimini również znajdują się kluby które chętnie wspomogą (z mojej strony polecam :   http://www.athleticthaigym.com/ )

Na koniec mogę jedynie polecić każdemu kto będzie miał podobną możliwość aby korzystał.

3.)

Dnia 05.09 do 04.10 odbyliśmy staże zawodowe we Włoszech uczniów klas 3 i 4. Byliśmy w nadmorskim mieście Rimini. Pracowaliśmy w różnych zakładach gastronomicznych, niektórzy w hotelach, inni natomiast w restauracjach. Zdobyliśmy duże doświadczenie przy obróbce wstępnej owoców morza. Robiliśmy prawdziwą, wyśmienitą włoską pizzę, i przeróżne makarony. Mieszkaliśmy w kameralnym hotelu, w którym czuliśmy się jak w domu. Zwiedzaliśmy dwa piękne miasta San Marino oraz Ravennę. Pogoda była piękna. Zaletą umiejscowienia hotelu była bliska odległość do ciepłego Morza Adriatyckiego. Zabawnym elementem naszego pobytu w hotelu była papużka o imieniu Pako, która budziła nas każdego poranka. Spróbowaliśmy różnorodnych potraw przygotowanych przez włoskich szefów kuchni.
Dzięki praktyce we Włoszech poznaliśmy nowe surowce i techniki sporządzania potraw, oraz życie i obyczaje panujące w tym kraju. Zachęcamy kolegów by starali się o dobre oceny i zachowanie, aby móc skorzystać z szansy wyjazdu na taką praktykę. Wiemy, że dla niektórych z nas to może być jedyna szansa uczestniczenia w takim wyjeździe.

KL. 3 Technikum Żywienia

Szkolenie

W dniach 11.10.2015r.-17.10. 2015r. nauczyciele naszej szkoły przebywali na szkoleniu we Włoszech, zorganizowanym przez Fundację Rozwój i Edukacja w Myśliborzu oraz Sistema Turismo z Rimini.

Program zajęć przewidywał wizyty studyjne, oraz seminaria dotyczące szkolenia zawodowego we Włoszech.

Nauczyciele odbyli wizyty w firmach zajmujących się budownictwem pasywnym, wykorzystującym energię odnawialną . Byli ,także na spotkaniu w ITTS „O.Belluzzi-L.da Vinci”, szkole ukierunkowanej na kształcenie przyszłych geodetów, architektów, techników budownictwa.

Po zajęciach był, także czas na zwiedzanie Rimini oraz jednego z najmniejszych państw na świecie San Marino.

Cały wyjazd był dla naszych nauczycieli niezapomnianą przygodą.

Pierwszy wyjazd

Staże zagraniczne ruszyły już 05 września. Grupa 20 osób wyjechała na 4 tygodnie do Rimini. Uczniowie Technikum Budowlanego i Gastronomicznego zmagają  się z pierwszą rzeczywistą pracą na rynku Europejskim. Pracują w zakładach gastronomicznych, restauracjach, hotelach oraz  w firmach budowlanych. Zdobywają wiedzę i doświadczenie, a jednocześnie utrwalają zdobytą w szkole wiedzę teoretyczną. Dzięki współpracy z Fundacją Rozwój i Edukacja uczniowie naszej szkoły mogą skorzystać ze staży zagranicznych/praktyk zawodowych na które środki pozyskała Fundacja w ramach programu Erasmus+. Dzięki tym środkom uczniowie za darmo mają możliwość pobytu we Włoszech. Podczas pobytu zdobywają wiedzę i umiejętności praktyczne  w wybranych przez siebie zawodach. Po zakończeniu staży otrzymają dokumenty potwierdzające nabycie umiejętności zawodowych jak i językowych.

Kolejne wyjazdy

W dniu 03 października  2015 r. kolejna grupa wyruszyła do Rimini na czterotygodniowe staże/ praktyki zawodowe. 13 osób wyruszyło o godzinie 18:00 z Myśliborza, na miejscu zameldowali się 4 października w godzinach popołudniowych. Po zakwaterowaniu w hotelu od razu wyruszyli na zwiedzanie urokliwego Rimini.